Slingeren er werkelijk overal papieren rond? Kan je met recht zeggen dat je huishoudelijke administratie inmiddels een complete puinhoop is en heb je geen idee meer hoe je dit op kan lossen? Lees dan snel verder.

Het is niet altijd even gemakkelijk om de administratie op orde te houden. Bijna dagelijks stromen er wel nieuwe brieven binnen. Belangrijke gegevens, informatie, betalingen die gedaan moeten worden en ga zo maar door. Als deze brieven allemaal op de grote hoop belanden, is de kans groot dat belangrijke dingen vergeten of kwijtgeraakt worden. Dat kost alleen maar extra tijd. Gelukkig is het bijhouden van de administratie iets wat je kan leren. Zeker met behulp van de volgende tips.

Bewaar alles netjes bij elkaar

Heb je een kast of la waar alle brieven in gelegd worden? Dan is de kans groot dat spullen kwijtraken. Misschien kan je door de enorme puinhoop deze zelfs niet meer goed overzien. Dit betekent dat je constant door de enorme stapel heen moet worstelen en misschien nog niet kan vinden wat je zoekt. Daarom is het zo belangrijk dat alle belangrijke brieven netjes bij elkaar bewaard worden. Haal voldoende mappen in huis en orden de brieven die al in huis zijn op datum of inhoud. Dit is even een werkje, maar als je het vervolgens goed bijhoudt, zal dit enorm veel tijd besparen.

Schrijf belangrijke betalingen op

Vergeet je regelmatig betalingen te voldoen? Simpelweg omdat de brieven kwijtraken en je niet meer wist wanneer of hoe ze gedaan moesten worden? Probeer dit dan voortaan te voorkomen door de belangrijkste betalingen in je agenda te schrijven. Een agenda kopen is sowieso een goed idee als je van nature al een enorme chaoot bent. Dit zorgt er immers voor dat je dingen niet meer kan vergeten. Mits je alles netjes opschrijft.

Wil je er zeker van zijn dat je nooit meer een betaling vergeet? Betaal dan direct of laat alles via een automatische incasso overmaken. Dat scheelt jou werk en onnodige extra kosten.

Opruimen

Er zijn genoeg gezinnen die een la of kast vol brieven en allerlei formulieren hebben liggen. Een plek waar je liever niet in kijkt en waar spullen zo snel mogelijk in worden opgeborgen. Soms zelfs uit angst dat de rest er ook uitvalt. Het is misschien niet het allerleukste klusje, maar de administratie op orde krijgen lukt alleen als je begint met opruimen.

Neem daarom echt eens de tijd om deze kast of la volledig uit te mesten. Maak stapels met dingen die bewaard moeten worden, dingen waar je misschien nog over twijfelt en spullen die ondertussen wel weggegooid kunnen worden. Berg vervolgens alle spullen netjes in mappen op. Dit ruimt lekker op en zorgt voor meer overzicht.

Wil je nóg meer het overzicht krijgen? Voorzie de mappen dan van verdelers om zo alle brieven nog eens extra te sorteren. Zo bespaar je veel tijd als je ergens naar op zoek bent. 

 

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.